7. april 2021

Når en krisetilstand trækker ud: Hold øje med de her faresignaler

Coronapandemien presser os til det yderste, og det, som mange af os tænkte var en midlertidig tilstand af lockdown og restriktioner, er nu blevet mere eller mindre permanent. Vores positive og optimistiske syn på, at ‘alt bliver godt igen’ har fået ridser i lakken.

Men hvad sker der egentlig inde i mange af os, når modløsheden, stressen eller dvaletilstanden tager over? Sammen med psykolog og headspace-centerchef i Rødovre, Hvidovre og Albertslund, Mette Refslund Søndergaard, kigger vi herunder nærmere på, hvad er det for nogle faresignaler, vi skal holde øjemed – og ikke mindst – hvordan vi får brudt med dem.

Hvad sker der?

Coronakrisen er mange kriser samlet i én. Det er en sundhedskrise, en økonomisk krise og en psykologisk krise. Vi har alle været tvunget til at ændre vores adfærd markant, og det kan påvirke vores mentale trivsel. Al langsigtet planlægning er blevet lagt på hylden, og evnen til at leve i nuet er blevet skubbet frem. Mange af os oplever en pandemisk stress.

“For især børn og unge kan det være meget svært ikke at vide, hvad der skal ske. De giver afkald på meget, som betyder noget for dem, og som de identificerer sig med. Konfirmationer, 18 års-fødselsdage og studentergilder bliver udskudt og aflyst i et væk, og det kan være svært at forholde sig til. De her begivenheder er identitetsmarkører og ting, der markerer ungdommen ? og noget som ikke kommer igen”, siger Mette Refslund Søndergaard.

Grænsen for vores udholdenhed er ved at være nået, og de faresignaler, der dukker op, kan være tegn på stress og depression. Det, du skal holde øje med hos dig selv eller andre, er f.eks. manglende koncentration, energiforladthed, en følelse af handlingslammelse og usikkerhed. Mange af os er på overarbejde rent mentalt for at overholde alle regler og restriktioner, og vi oplever en mere asocial adfærd eller en større isolation. Vores dage flyder sammen, og vi er i langt højere grad tvunget til selv at skabe struktur over vores hverdag.

Hvorfor sker det?

Kortisol er et hormon, som vores krop producerer, når vi føler os stressede. I en helt akut stress-situation kan kortisol sammen med adrenalin få dig til at yde ekstra meget fysisk og mentalt, men en overproduktion af kortisol kan være skadeligt. Hormonet belaster nemlig hjernen, fordi vi ikke kan komme af med det igen.

En øget mængde af kortisol i hjernen bevirker, at vi hurtigere bliver stressede igen, hvorefter vi producerer mere kortisol – og så er den onde cirkel i gang. Lad os kort slå fast, at der er forskel på at blive diagnosticeret med stress eller depression og at opleve symptomer på stress og depression, og vi kan selv gøre meget for at fange denne negative spiral i opløbet.

“Mange af os oplever modløshed, og ligegyldigheden tager over, når alt det, vi plejer at gøre, bliver taget fra os. Det er her følelsen af nedtrykthed, angst og negative tankemønstre støt tager over. Og disse tankemønstre kan være selvforstærkende, fordi vi mangler de positive oplevelser, der gør os glade“, forklarer Mette Refslund Søndergaard.

Hvad kan vi selv gøre?

Det kan være svært at vende negative tankemønstre og reducere følelsen af stress, når vi befinder os i en så anderledes hverdag, som vi gør lige nu. Men der er masser af små greb og handlinger, der kan hjælpe os med at finde ro og få de positive oplevelser tilbage igen.

“Mennesker er vanedyr, så husk at få lidt struktur ind i din dag. Hvis du arbejder hjemme, kan du starte din dag med at gå en tur, inden du sætter dig til at arbejde, og du kan også afslutte dagen med en gåtur. Få samtidigt lidt variation ind, så dine dage føles forskellige. Husk også at holde pauser, så du giver din krop og dit sind mulighed for at fokusere på noget andet“, siger Mette Refslund Søndergaard, og fortsætter;

“Det er også vigtigt at få sagt det højt, når du føler, at det hele bliver hårdt og surt. Mange af os tænker, ‘at når alle andre kan klare det, så burde jeg også kunne’. Men vi er alle forskellige, og vores tolerancetærskel er også forskellig“. Husk også at få lidt motion og få sovet. Mange finder også ro og fordybelse i nye aktiviteter, men det er også helt okay, hvis du finder ro foran fjernsynet. Sidst men ikke mindst, så er vores sociale relationer vigtige for os. Gå en tur med dine venner i din boble, for det tredimensionelle møde er stadig virkelig vigtigt at prioritere. Og så skal alt nok blive godt igen – måske bare på en ny måde.